در تعیین سینتیک انحلال یک حل شونده در یک حلال میزان انرژی اکتیواسیون و تاثیر پارامترهای موثر بر حلالیت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشند.
به طور خلاصه پارامترهای تاثیرگذار عبارتند از:
1- اندازه ذرات حل شونده
2- غلظت محلول
3- دمای انحلال
4- سرعت هم زدن

همچنین عوامل دیگری هم وجود دارند که ممکن است به طور خاص در یک سیستم مورد مطالعه قرار گیرد مانند تاثیر حضور یک اسید و یا یک باز خاص و یا تاثیر تابش

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه

 

 امواج مافوق صوت به محلول.

در بخش دوم سنیتیک انحلال چند ماده مختلف را ارزیابی و با نحوه ارائه سینتیک و بعضی تفاوت های موجود آشنا می شویم. در فصل سوم سینتیک انحلال از منظری دیگر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که پلی وینیل الکل یک پلیمر است با بهره گرفتن از نظریه فلوری – هاگینز و میزان تورم پلیمر برحسب زمان و ضخامت ذرات پلیمر سینتیک ارائه شده است.
در بخش چهارم از معادلات انتقال جرم استفاده شده و با داشتن ضریب نفوذ پلیمر در آب و سایر مشخصات به مطالعه سینتیک انحلال پرداخته شده است. پیش بینی پروفیل غلظت ذرات حل شونده دارای اهمیت بسیار بالایی در طراحی و کارکرد یک ظرف ناپیوسته دارد. برای بررسی اثرات پارامترهای موثر از تئوری سرعت نهایی – سرعت لغزشی استفاده می شود.
بخش اول
کلیات سینتیک انحلال
1-1- اهداف مطالعه حاضر
طی سالهای اخیر مطالعات دامنه داری در صنایع مختلف، برای تعیین سینتیک انحلال مواد گوناگون در حلال های مختلف و با حضور یک اسید و یا مواد دیگر و همچنین عوامل دیگری مثل حضور امواج مافوق صوت و… صورت گرفته است. مشاهده می شود که حالات متصور بسیار متعدد و گوناگون ایجاد می گردد و این نشان دهنده گستردگی مبحث سینتیک انحلال است. تعیین سینتیک انحلال می تواند کمک شایانی به طراحی فرایندهای مربوطه و جلوگیری از هدر رفت مواد و انرژی و تهیه مواد با خلوص و اطمینان بیشتری و همچنین جلوگیری از اطاله زمان نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...