:‌

نظریات متخصصان درباره اعتیاد :‌

پرسشهای زیادی درباره اعتیاد در جامعه مطرح می‌شود هر یک از متخصصان، كارشناسان و مردم جامعه از زاویه‌ای خاص بر مسئله نگاه می‌كند و متناسب با دیدگاه خود راه حل‌هایی را عرضه می‌كنند. پرسش مهمی كه در این دوره از زمان بیشتر به چشممی خورد این است كه آیا اعتیاد یک مشكل فردی است یا اجتماعی، ‌آیا اعتیاد یک بیماری یا انحرافی اخلاقی است ؟ آیا اعتیاد به ساخت اجتماعی و اتفاقاتی كه در نهادهای آن می‌افتد مرتبط است ؟ آیا اعتیاد زاییده مناطق فقیر، ‌حاشیه نشین و محروم جامعه است ؟‌

از این دیدگاه اعتیاد رفتاری است كه توسط فرد انتخاب می‌شود. معتاد كسی است كه به جامعه و مردم آن ؟؟ نمی‌گذارد. احساس مسئولیت نمی‌كند. چنین فردی موجودی بی مبالات و فاسد است. معتاد با انتخای این رفتار به خانواده و جامعه زیان می‌رساند كمك به معتاد تا زمانی كه به اعتاید دچار است كاری عبث و بیهوده است. مجازات معتاد امری طبیعی است. قبول این دیدگاه نظری به معنای آن است كه مطالعته درباره ماهیت آن لازم نیسیت نو راه مقابله با آن همان مجازات است. اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد كه دولت هابا اعمال این روش نتوانسته‌اند بر اعتاید غلبه كند.

ارزیابی آمادگی تصمیم به ترك اعتیاد :‌

ارزیابی آمادگی از جمله گام‌های دیگر پیش از اجرای برنامه است كه هیچ گاه در برنامه‌های پیشگیری و درمان اعتاید در ایران اجرا نشده است. در این نوع ارزیابی مایلیم بدانیم جامعه تا چه حدودی از مشكل و ضرورت اقدام برای رفع آن مشكل آگاه است. جدول اولیه آمادگی اجتماعی مبتنی بر مفهوم آمادی روان شناختی است كه پروكاسكا (1979) آن را توصیه كرده است. جوامع نیز در این الگو همانند هر فرد از مراحل و درجات مختلف آگاهی از مشكل و ضرورت تغییر آن می‌گذرند.

الف ـ مرحله پیش تاملی :‌در این مرحله حداقل آگاهی از مشكل وجود دارد و انگیزه‌ای برای تغییر وجود ندارد.

ب ـ‌مرحله تاملی :‌در این مرحله فرد یا جامعه از مشكل آگاه است اما برای مقابله با آن تعهدی را نمی‌پذیرد، ولی تمایل به رفع آن ایجاد می‌شود.

ج ـ مرحله آمادگی : به خساراتی كه مشكل به بار می‌آورد توجه می‌شود و تلاش‌هایی ابتایی برای حل آن صورت می‌گیرد.

د ـ مرحله عمل :‌برای حل مشكل اقدام حدس صورت می‌گیرد.

ه ـ  مرحله نگهداری :‌وضعیت مساعد می‌شود و برای مدتی به حال اول باز می‌گردد.

 

طرح مسئله :‌عوامل موثر بر تصمیم به ترك اعتیاد

الف ـ علل تگرایش به سوء مصرف مواد

اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، ‌روان شناختی و اجتماعی است. عوامل متعددی در ایجاد سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند كه در تعامل با یكدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می‌شوند عوامل موثر بر فرد، ‌محیط فرد و عوامل اجتماعی، در هم بافته و بر یكدیگر تاثیر می‌گذارند. درك كلیه علل و عوامل زمینه‌ای موحب می‌شووند تا

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه و مقاله

 

 روند پیشگیری، ‌شناسایی درمان و پیگیری به طور هدفمند طرح ریزی شود. بنابراین آشنایی با عوامل زمینه ساز و مستعد كننده اعتیاد و نیز عوامل حفاظت كننده از دو جهت ضرورت دارد.

1ـ آشنایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدامات پیشگیرانه لازم برای آنان

2ـ انتخاب نوع درمان و اقدامات خدماتی، ‌حمایتی و مشاوره‌ای لازم برای معتادان

ب‌ـ معتاد كیست ؟‌

 آیا كسی كه یک بار مصرف مخدر یا سیگار داشته ف‌معتاد تلقی خواهد شد یا خیر ؟ نشانه‌های آن چیست ؟

ج ـ پیشگیری از اعتیاد :

‌یعنی به كارگیری اقداماتی كه منجر به كاهش ابتلای افراد به اعتیاد می‌شود به عبارت دیگر پیشگیری شامل فعالیت‌هایی است برای كاهش عواملی كه افراد را در معرض خطر قرار می‌ده دو افزایش عوامل افراد را در برابر مصرف حفاظت می‌كند. بنابراین شناسایی كامل این عوامل جهت موثر بودن فعالیت‌های پیشگیرانه ضروری است.

د ـ  انواع مواد مخدر و ضررات و اثرات آن :

 

 

طرح مسئله و بیان ضرورت آن :‌

بررسی‌های عوامل بر معتاد شدن ( بطور كلی ) وضعیتهای اجتماعی و وجود مرزهای باز كشور ( ایران ) معتاد شدن جوانان از هم پاشیده شدن خانواده‌ها ـ‌وجود مشكلات متعدد اجتماعی و خانوادگی برای افراد معتاد كه منجر به تصمیم گیری برای ترك اعتیاد می‌شود. و حال ما با توجه به خانمان سوز بودن اعتیاد ـ و مهم بودن وجود فرد سالم برای جامعه به بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری به ترك اعتیاد می‌پردازیم.

بررسی عوامل چون طبقات اجتماعی ـ خانوادگی ـ جنسیت ـ سن و سال و. ..

فرضیات تحقیق

5ـ هر چه میزان فشار خانواده بیشتر باشد سرعت تصمیم گیری به ترك اعتیاد بیشتر است.

6ـ هر چه میزان استفاده از كالاهای فرهنگی بیشتر باشد مدت زمان بیشتری افراد در ترك می‌مانند.

7ـ هر چه میزان درآمد ماهیانه افراد بیشتر باشد، ‌مدت زمان بیشتری افراد در ترك می‌مانند.

8ـ هر چه افراد تخصص بیشتری در شغلشان داشته باشند مدت زمان بیشتری در ترك می‌مانند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...