:

اهمیتی كه بورس اوراق بهادار در رونق اقتصادی هر كشوری می‌تواند داشته باشد بر هیچكس پوشیده نیست نگاهی به وضعیت بورس اوراق بهادار در كشور های پیشرفته نشان می‌دهد كه وقتی این بازار در حال رونق باشد، ‌اقتصاد آن‌ ها در حال رونق است و اگر بازار اوراق بهادار آن‌ ها تزلزلی داشته باشد در كل اقتصاد آن‌ ها منعكس می‌گردد. نمونه بارز آن بازار های بورس كشور های آمریكایی و اروپایی است كه اخیراً با مشكلات و فراز و نشیب های زیادی روبرو شده است كه باعث ورشكستگی و سقوط قیمت سهام كشورهای بزرگ آنها شده است و اقتصاد ان‌هارا آسیب پذیر نموده و همه كارشناسان و دولتمردان را متوجه خود ساخته است. تا چاره ای بیندیشند تا از چالش جلوگیری كرده و از ورشكستگی شركت های بزرگی همچون جنرال موتورز و… جلوگیری كنند. در واقع وضعیت سهام در آنجا نوعی شاخص وضعیت اقتصادی است. به عبارتی دیگر بازار اوراق بهادار از لوازمات حركت اقتصادی كشور‌ها و ابزار قدرتمند كنترل و سرمایه گذاری آن‌ ها می‌باشد.

با گسترش بازار های سرمایه و نیاز شركت‌ها به منابع مالی جهت حركت رو به جلو و گستر ش فعالیت های خود و در مواقعی به دلیل كمبود نقدینگی برخی از شركت‌‌ها ترجیح می‌دهند با افزایش سرمایه از طریق سود سهام به صورت سود سهمی‌(سهام جایزه) هدف های خود را مرتفع سازند در این تحقیق سعی بر آن است كه تاثیر انتشار در صد های مختلف سهام جایزه بر بازدهی سهام شركت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را با روش های علمی‌مورد بررسی قرار دهیم. امید است كه نتایج حاصله مفید بوده و موجب بهبود شیوه های تصمیم گیری، ‌تصمیم گیرندگان وسرمایه‌گذاران و سایر استفاده كنندگان از اطلاعات مالی قرار گیرد.

2-1-بیان مسئله :

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه

 

 

سهام جایزه یک نوع افزایش سرمایه است كه مجمع عمومی‌فوق العاده شركت‌ها پس از پیشنهاد هیات مدیره با انتشار درصدی از سهام جایزه از محل اندوخته‌های آن شركت موافقت می کند سپس این سهام به طور رایگان بین سهامداران عادی و به نسبت مالكیت آنان توزیع می‌گردد.

در توضیح این پدیده باید گفت كه طبق استاندارد های حسابداری اگر سود سهمی‌20 درصد تا 25 درصد‌اعلام شود سهام منتشر شده جدید به ارزش بازار از سود انباشته به سرمایه منتقل می‌شود و اگر بیشتر از 25 درصد‌اعلام شود به ارزش اسمی‌منتقل می‌شود همین مسئله از نظر برخی از محققین معما می کند و موضوع تحقیقات بسیاری در دنیا شده است كه سالیان زیادی است نیز ادامه دارد.

البته در بیشتر تحقیقات موضوع سهام جایزه و تجزیه سهام را با هم مورد بررسی و تحقیق قرار داده‌اند كه ما به دلیل استفاده نكردن شركت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از تجزیه سهام در سال‌های اخیر از آن صرف نظر كرده (یكی از محدودیت های تحقیق ) دراین تحقیق به دنبال آن هستیم كه تاثیر انتشار درصد های مختلف سهام جایزه بر بازدهی سهام شركت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی نماییم. سوال اصلی تحقیق این است كه آیا انتشار سهام جایزه بر بازدهی سهام تاثیر دارد؟ همچنین این سوال را به تفكیک سه گروه (زیر 20%، بین 20% تا 50% و بالای 50% ) بررسی خواهیم نمود.

3-1-اهمیت موضوع – دلایل تحقیق :

بر اساس تحقیقی كه بر روی قیمت سهام شركت های منتشر كنده سهام جایزه انجام گرفته است بررسی رفتار قیمت سهام آن شركت هادر قبل و بعد ازسهام جایزه نشان می‌دهد كه در نیمی‌از موارد قیمت سهام بعد از سهام جایزه مساوی یا بیشتر از قیمت سهام در قبل از اعطای سهام جایزه بوده است. چنین مشاهداتی دلیل محكمی‌بر غیركارا و غیر عقلایی بودن بازار سهام ایران است. یكی از عوامل مهمی‌كه بر قیمت سهام و بالطبع بر ثروت سهام داران تاثیر می‌گذارد چگونگی تقسیم سود می‌باشد.

با اینكه به نظر می‌رسد سهام داران در ایران سهام جایزه را به سود نقدی ترجیح می‌دهند تامل در این موضوع بیانگر این واقعیت است كه اگر نسبت به آگاهی سهامداران در مورد ماهیت سهام جایزه اقدام نشود این احتمال وجود دارد كه سهام داران عمده بعضی شركت‌ها با انتشار سهام جایزه و متورم نمودن ارزش سهام خود مبادرت به فریب سهام داران اقلیت یا مردم عادی نموده و به این وسیله به اعتماد عمومی‌به بازار سهام لطمه وارد كنند تصمیم اعطای سود سهمی‌(سهام جایزه ) با توجه به توزیع آن با درصد های مختلف و تاثیر آن (مثبت یا منفی ) بر بازدهی سهام (قیمت سهام ) در بازار بورس تصمیم بسیار مهمی‌می‌باشد كه باید با بررسی و دقت بیشتر و با در نظر گرفتن منافع سهام داران و وضعیت آتی شركت اتخاذ كرد پس از اینكه مجامع عمومی‌فوق العاده تصمیم به دادن درصد خاصی از سهام جایزه را می‌گیرند به دنبال آن فعل و انفعالاتی در بازار بورس اتفاق می‌افتد و عكس العمل سهامداران را با توجه به درصد های پیشنهادی را نسبت به قیمت بازار سهام شركت‌هایی كه سهام جایزه توزیع خواهند كرد را موجب می‌شود. با توجه به مطالب مزكور اهمیت تحقیق از دیدگاه های متفاوتی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد از جمله : – سرمایه گذاران و مدیران شركت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت انتشار سود سهمی‌به جای سود نقدی با توجه به پیامد های آتی قیمت بازار سهام نسبت به آن ابزار و در نهایت ارائه راهكار‌ها و پیشنهادهایی در جهت هدایت بازار به سمت كارایی و رونق بیشتر.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...