۲-۴) معیارهای مورد استفاده در تعیین اهلیت مشتریان :

 

در نظام اعتباری مبتنی بر قانون عملیات بانکی بدون ربا، چون منابع بانک عمدتاًٌ متعلق به سپرده گذاران بوده و بانک به عنوان وکیل و امین مردم منابع مذبور را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، لذا به منظور رعایت حق و عدل اسلامی، شایسته است کارگزاران اعتباری در استفاده هر چه اصولی تر از منابع و کاستن خطرات احتمالی کوشا باشند.

 

به همین منظور، در اینجا ۳ مدل معتبر تعیین اهلیت مشتری مشهور به مدل های : ۵C و LAPP و ۵P را بررسی می نماییم .

 

۲-۴-۱) روش ۵C : به طور خلاصه عبارت است از :

 

– شخصیت[۲]: یعنی بررسی شخصیت و اعتبار متقاضی، و صحت عمل وی در عملیات مالی و فعالیت‌های گذشته.

 

– ظرفیت و قدرت[۳] : یعنی بررسی توان متقاضی ، در هدایت و رهبری فعالیت و حرفه اش

 

– سرمایه[۴] : یعنی بررسی سرمایه و صورت های مالی متقاضی.

 

– شرایط[۵] : یعنی بررسی شرایط و عوامل بیرونی که در انجام فعالیت، از حیطه اختیار اعتبارگیرنده یا متقاضی خارج است، و کنترل بر آن نمی تواند داشته باشد.

 

– پوشش[۶] : یعنی پیش‌بینی وثایق یا ابزارهایی که می‌تواند در زمان دریافت اعتبار یا تسهیلات، به عنوان پوشش در اختیار مؤسسه‌ تامین مالی یا بانک قرار گیرد.

 

۲-۴-۲)روش لپ[۷]:از دیگر روش های ارزشیابی وضعیت اعتباری متقاضی، استفاده از روش ( LAPP )می‌باشد، که به طور خلاصه موارد زیر را شامل می‌گردد.(عطاران،۱۳۹۱، ۱۱۹)

 

– نقدینگی[۸] : نقدینگی یکی از عوامل مهم در مؤسسات می‌باشد. گاهی نقدینگی از سود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. از جمله مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد : نسبت نقدینگی به تعهدات، بررسی وضعیت بدهی های جاری در مقایسه با سرمایه و دارایی های واحد اقتصادی و ترکیب نسبت های آن ها می‌باشد.(عطاران،۱۳۹۱، ۱۴۲)

 

– فعالیت [۹]: در این بخش، نوع فعالیت، حجم فعالیت، دوره گردش عملیات و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

– سود دهی[۱۰]: در این بخش، میزان سودآوری، سود خالص در مقایسه با فروش و قیمت تمام شده، مورد بررسی و ارزشیابی قرار می‌گیرد.

 

– امکانات بالقوه یا پتانسیل[۱۱] : استمرار فعالیت یک واحد اقتصادی در بازار، بستگی مستقیم به امکانات بالقوه یا پتانسیل آن دارد لذا، در این مبحث مسایلی چون : وضعیت و کارایی مدیریت، ترکیب نیروی انسانی، محصولات، منابع مالی، نفوذ در بازار و ارتباطات و موارد عمومی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

 

۲-۴-۳) روش ۵P :روش دیگر در انجام بررسی های اعتباری، می‌تواند روش ۵P باشد که به شرح زیر خلاصه می‌گردد :

 

– مردم [۱۲] : بررسی و ارزشیابی نظرات مردم در خصوص واحد اقتصادی شامل : کارایی در امر تولید، تولید، تجارت و سن مدیران، پوششهای بیمه ای، سود حاصل از سرمایه و دارایی ها، ارزیابی و کنترل دارایی ها، تمایل به ایفای تعهدات، جایگاه در صنعت یا بخش اقتصادی است.

 

– تولید یا محصول[۱۳] : در این مبحث سودآوری، کمیت و کیفیت، ارزش در دسترس بودن، اهداف بازار یابی، پوششهای بیمه ای و… مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

– حمایت[۱۴]: بررسی در این زمینه که آیا حمایت مالی داخلی بر اساس صورت های مالی وجود دارد ؟ نقدینگی و یا سایر وثایق موجود است ؟ آیا حمایت خارجی، مانند : ضمانت بانکی، ظهر نویسی و اسناد مالی و… وجود دارد در این قسمت مورد نظر می‌باشد.

 

– پرداخت‌ها[۱۵] : مواردی چون آیا مشکل اعتبارات پرداخت نشده وجود ندارد ؟ بررسی اطلاعات مربوط به پرداخت‌های گذشته، قابلیت نقدینگی و دارایی ها، سوددهی، کیفیت، بدهی های خارجی و… مورد بررسی قرار گیرد.

 

– شمای کلی آینده[۱۶] : بررسی اینکه آیا شرکت برای آینده استراتژی و برنامه های خاصی دارد ؟ یا اینکه در این زمینه مبتدی است، بررسی سود ناشی از فروش در قبال احتمالات بازار در خصوص نوسانات قیمت از جمله مسایل مطرح در این بخش می‌باشد.(سایت بانک ملت)

 

۲-۵) نقاط قوت و ضعف نسبت های مالی :

 

کاربرد مناسب نسبت های مالی و تجزیه و تحلیل درست آن ها به شناخت نقاط قوت وضعف این روش بستگی دارد.

 

نقاط قوت :

 

    1. محاسبه این نسبت ها نسبتاً ساده است.

 

    1. با این نسبت ها معیاری برای مقایسه بین فعالیت ها در یک مقطع زمانی به دست می‌آید و نیزمی توان نسبت های محاسبه شده را با شاخص متوسط صنعت مقایسه کرد.

 

    1. برای تعیین روند سنواتی شرکت و تغییراتی که احیاناً در این روند رخ داده است ونیز تعیین اعداد غیر عادی می توان از این روش (مبتنی بر تجربه و تحلیل نسبت ها) استفاده کرد.

 

    1. در امر شناخت زمینه‌های مسئله ساز یک شرکت محاسبه این نسبت ها سودمند است.

 

  1. اگر روش مبتنی بر تجزیه و تحلیل نسبت ها با روش‌هایی دیگرادغام شود این نسبت ها می‌توانند در فرایند ارزیابی و قضاوت نسبت به عملکرد مالی شرکت نقش مهمی بازی کنند.

نقاط ضعف :

 

    1. اگرفقط یکی از این نسبت ها مد نظر قرار بگیرند فایده چندانی نخواهد داشت.

 

    1. نسبت ها به ندرت راه حل مسائل هستند زیرا با بهره گرفتن از این نسبت ها نمی توان به علل اصلی مشکلات شرکت پی برد.

 

    1. تحلیلگر مالی در تفسیرداده ها به سادگی دچار اشتباه می شود و احتمال دارد به راحتی آن ها را غلط تفسیر کند.

 

  1. تقریباً هیچ استاندارد قابل قبولی وجود ندارد که بتوان آن را مبنای مقایسه با نسبت یا مجموعه ای از نسبت ها قرار داد.

۲-۶) محدودیت های تجزیه وتحلیل صورت های مالی :

 

قبل از تجزیه وتحلیل نسبت ها باید مفروضاتی را به شرح زیر مد نظر قرارداد :

 

    1. تورم وجود ندارد

 

    1. مانده اقلام ترازنامه در طی دوره ثابت هستند.

 

    1. ارقام صورت سود و زیان به طور یکسان در طی دوره واقع شده اند.

 

    1. حساب سازی انجام نشده است.

 

    1. حساب آرایی انجام نشده است .

 

    1. در صورت مقایسه با سایر شرکت‌ها تمام شرکت‌ها از رویه های یکسان حسابداری استفاده کرده‌اند.(پارساییان،اعرابی،۳۱۴)

۲-۷) کمیته بال :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...