همگام با پیشرفت های صنعت در بخش های مختلف، بشر در معرض خطرات و صدمات بیشتری قرار گرفته است. بنابراین مسأله ایمنی و محافظت از بشر اهمیت و گسترش بیشتری یافته و صنعت نساجی با تحقیقات و تولیدات علمی بیش از پیش در این راستا همت گماشته است.
در آتش سوزی، یک اتاق پس از 3 دقیقه دمایی برابر 600 درجه سانتیگراد دارد. FR افزوده شده به مواد زمان گریختن را برای نجات زندگی افزایش می دهند که این مواد قابلیت افزوده شدن به موادی همچون پلاستیک ها، منسوجات کف، چوب را دارد. تاثیر FR در کاهش فرصت راه اندازی به وسیله افزایش مقاومت در برابر افروزش است در صورت اتفاق افتادن شعله تاثیر FR در تاخیر گسترش و یا خاموشی آتش است.
در صورتی که مواد قابل آتش در اتاق زیاد باشد دمای اتاق به 600 درجه رسیده و بعد از آن تمامی مواد قابل اشتعال بدون FR خود به خود آتش می گیرند و اگر هوای کافی موجود باشد دما به 1000 درجه رسیده و اتاق مانند گلوله ای آتش می شود.
استفاده از هشدار دهنده ها به تنهایی برای جلوگیری از زیان های آتش کافی نیست سرعت گسترش آتش اگر از FR استفاده نشود درست است که باعث بیداری ساکنین می شود ولی قبل از آن دیده شده که زمان گریختن ساکنین و کمک رسانی آتش نشانان کوتاه است. در سال 2000 در 16 کشور اروپایی 3845 مرگ ناشی از آتش سوزی ثبت شده است.
حرارت و آتش یکی از خطراتی است که همواره بشر را تهدید می کند و ایمنی در برابر آن همواره مورد توجه تولید کنندگان پوشاک بوده است. منسوجات مقاوم در برابر آتش کاربردهای مختلفی دارند؛ مثلا ایمنی در برابر حرارت های کم و گاه گاه تابش های حرارتی متوسط در طول کار عادی روزانه یا البسه ایمنی برای محافظت از اشخاصی که برای مدت طولانی در برابر تابش های شدید، انتقال حرارت و شعله مستقیم آتش قرار دارند مثل لباس آتش نشانان و کارگران صنایع ریختگری.

در پروسه تولید البسه محافظ در برابر آتش باید راحتی آن را برای استفاده کننده در نظر گرفت، چرا که در اثر فعالیت و حرارت بدن، شخص عرق کرده و چنانچه این پوشاک کاملا عایق حرارتی و غیرقابل نفوذ در برابر بخارآب باشد موجب خیس شدن بدن و آزردگی شخص می شوند. تلاش ها در جهت تولید لباس هایی است که علاوه بر حفاظت

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 در برابر حرارت و آتش خصوصیات راحتی لباسهای معمولی را نیز داشته باشند.

تقسیم بندی الیاف از نظر عکس العمل آنها در برابر آتش و حرارت کار دشواری است، چون کلیه الیاف در دمایی خاص ذوب می شوند یا شروع به تجزیه شدن می کنند و می سوزند.
در طبقه بندی انجام شده، براساس استاندارد ASTM D-2863 الیاف و منسوجات با LOI کمتر از 20، را قابل اشتعال و الیاف و منسوجات با LOI (مقدار اکسیژن محدود) بیشتر از 20 را غیرقابل اشتعال می داند.
در این سمینار ابتدار رفتار الیاف در مقابل حرارت بررسی شده و الیاف مقاوم در برابر حرارت تقسیم بندی و به تفکیک بررسی شده اند. پیشرفت هایی در زمینه تولید الیافی که ذاتا در برابر آتش محافظ اند، همچنین یک سری از الیاف مصنوعی و بازیافته که با افزودن مواد ضد آتش در مذاب پلیمری شان خاصیت ضد آتش پیدا می کنند معرفی شده است.
تکمیل های کند کننده اثر شعله (ریتاردری) برای الیاف و پارچه های طبیعی و مصنوعی به طور جداگانه و مفصل توضیح داده شده، در ضمن تکمیل های دایمی و غیر دایمی و همچنین کاربرد این منسوجات در بخش های مختلف بخصوص آتش نشانی مورد بحث قرار گرفته و در پایان تست های متعارف آنها آورده شده است.
لازم به ذکر است که در این مبحث کلیه عبارات: ضد آتش، مقاوم در برابر آتش و کند کننده آتش به جای Flame Retardant و عبارات قابلیت احتراق و قابلیت اشتعال به جای Flammability به کار رفته است.
امید است که با اعمال این راهکارها و رعایت استانداردهای ذکر شده گام چشمگیری در جهت افزایش ایمنی پوشاک در برابر حریق و سلامتی افراد و محیط زیست برداشته شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...