:

در گذشته طرز فكری ازسوی برخی از دانشمندان و محققین عرضه شده بود كه براساس آن قائل بودند بعضی از افراد ذاتاً جانی و منحرف بدنیا
می آیند در رأس این گروه « لوبروز» قرار داشت كه پزشكی عالی مقام و محققی پرتلاش بود او در كتاب اساس جنایتكار به صراحت اعتراف كرده است كه سرشت و خمیرة بعضی از انسانها جنایت نهفته است و چنین انسانی پس از ولادت و رشد دروضع وموقعیتی قرار می گیرد كه نمی تواند جنایت نكند تحقیات دانشمندان دیگر خلاف آنرا ثابت كرده است ولی این نكته مورد تأیید همگان قرار گرفته است كه برخی از كودكان فاسد و شرور و جانی بار
می آیند بدان خاطر كه در محیطی ناسالم رشد و پرورش یافته اند و در این امر خانواده بیش ازدیگر مراكز اجتماعی در كودك نقش دارد . زیرا كودك در خانواده شاهد زشتی ها ، زیبایی ها ، محبت ها و خشونتها ، درگیریها و حتی مرگ و میرها ، خوردن و خفتن ، غم و شادی و تحت تأثیر القائات و تذكرات و امر و نهی والدین ودیگر اعضای خانواده است . این ملاحظات و مسموعات فكر و روان او را تشكیل میدهد انگیزه هایی سازنده و یا ویرانگر در او پدید می آورد و او را به رفتارهایی خاص ویژه وامیدارد خانواده آموزشگاه رفتار و كردار است پدر و مادر و بزرگترهای خانواده نخستین الگوهای رفتاری وملاك اولیه و اعتباری كودكان ونوجوانان هستند وهر گونه ابراز تمایل والدین مطالعه وكسب دانش و یاپرداختن به هنر و ورزش چه بسا ذوق فكری كودكان و نوجوانان را بیدار و شكوفا و بارور سازد . همانطور كه هر گونه نكوهش و یا بی میلی پدران و مادران می تواند عامل كندی ایستی و یا پس رفتگی آنان را در زمینه های سرشتی فراهم آورد .

هر چند خانواده نوجوانانشان را بهتر درك كنند و با آنان دوستی نمایند آرامش و اعتماد به نفس در فرزندانشان بیشتر می شود و نوجوانان در سایه بهره وری از آرامش و اعتماد بدست آمده برخورداری از بهداشت روانی مناسب توانایی خواهند یافت كه به سادگی از مرحلة حساس بگذرند و به زندگی خودبپردازند .

پیشینه های تحقیق

با بررسی در كتابخانه ها متاسفانه پیشینه های معتبری دراین زمینه نیاورده ام جز دو مورد 1ـ گروهی از دانشجویان رشته مشاوره دردانشگاه آزاد

2ـ گروهی از دانشجویان رشته مشاوره در دانشگاه تربیت معلم پیرامون این موضوع تحقیق كرده اند كه به نتایج مشابه با همین تحقیق دست پیدا كرده اند .

خلاصه تحقیق

«فصل اول»

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

بیان مسئله :

معمولاً در بین دانش آموزانی كه افت تحصیلی دارند خانواده هایی هستند كه ازاختلافات و ناسازگاری رنج می برند در این تحقیق مطالعه ارتباط این دو وضعیت ( افت تحصیلی و اختلافات خانوادگی) مورد توجه قرارگرفته است .

تعریف لغوی وتعریف اصطلاحات مهم تحقیق :

ارتباط : پیوند ورابطه بین دو متغیر كه از طریق ضریب همبستگی توصیف می شود . ضریب همبستگی قدرت ارتباط بین دو متغیر را نشان می دهد .

خانواده در اصطلاح : خانواده عبارت از یک واحد است اجتماعی كه از ازدواج یک زن و مرد بوجود می آید وفرزندان حاصل از آن ازدواج آن را تكمیل می كنند .

( حبیب الله طاهری 1350)

اختلاف : منظور از اختلاف زن و شوهری كه باهم توافق ندارند كه موارد رفتاری این اختلافات فهرست وار به صورت زیر است :

1ـ نداشتن عقاید وسلیقه های مشترك

2ـ عدم همكاری و صمیمیت در كارها و اداره خانواده

3ـ عدم توافق در نحوه تربیت فرزندان

4ـ سركوب زدن هر یک از زن و شوهر توسط دیگری

5ـ اختلاف بر سر مسائل جنسی

6ـ عدم توافق در ارتباطات اجتماعی با دیگران

7ـ نداشتن الگوهای مشترك در وضعیت زندگی

افت تحصیلی : عدم پیشرفت در علم و تحصیل كه در این تحقیق به صورت دفعات تجدیدی یا دفعات مردودی مورد توجه قرار می گیرد .

دفعات تجدیدی : 1ـ فقط یكبار تجدید شده 2ـ دو بار تجدید شده

دفعات مردودی : 1ـ فقط یكبار مردود شده 2ـ دوبار یا بیشتر مردود شده

وضعیت تحصیلی : در این تحقیق وضعیت تحصیلی دانش آموزان به سه گروه تقسیم شده است :

1ـ قوی ، داشتن معدل 20 ـ 17 در خرداد ماه

2ـ متوسط ، معدل 17 ـ 14

3ـ ضعیف ، معدل زیر 14

متغیرهای كنترل : در این تحقیق از دانش آموزان در سنین 14 ـ 12 تست هوش ( فرم شماره 2 ریون )گرفته شده و افرادی كه IQ آنها بین 105=IQ تا 120 =IQ برگزیده شده اند سعی شده كلاسهایی انتخاب شود كه روش تدریس و بافت كلاس مشابه ای داشته باشند تا این متغیر ها نیز كنترل شوند .

هدف از تحقیق
1ـ شناخت عوامل خانوادگی مؤثر بر افت تحصیلی

2ـ آگاهی دادن به اولیاء محصلین كه تا چه اندازه توافق با همسرشان دروضعیت تحصیلی آنها مؤثر است .

3ـ كم شدن افت تحصیلی در بین دانش آموزان

«فرضیه های تحقیق»

= وضعیت روایط خانوادگی بر وضعیت تحصیلی فرزندان مؤثر است .

= توافق والدین موجب پیشرفت تحصیلی فرزندان است .

= عدم توافق والدین موجب افت تحصیلی فرزندان است .

روش انجام تحقیق
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...