:
ماموگرافی تنها روشمطمئنی است که میتوان از طریق آن یکتوده را در سینه پیش از آنکه از طریق لمس قابل تشخیص باشد، آشکار نمود. بعضی از سرطانهای PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است) را میتوان حدود دو سال پیشاز آنکه به اندازهای برسند که از طریق لمسقابل تشخیصباشند، به کمک
ماموگرافی آشکار نمود. البته باید توجه داشت که ماموگرافی هیچگاه نمیتواند جایگزینی برای بیوپسی (نمونه برداری از بافت) باشد، زیرا این روش نمیتواند سرطان را در سینه های با چگالی بافت بالا آشکار نماید. بطور کلی در حدود 40% از سرطانهای PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است) در مراحل اولیه، فقط از طریق ماموگرافی قابل تشخیص هستند.
ماموگرامها بر حسب اینکه از چه جهتی تهیه میشوند به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: کرانیو کودال یا CC که از جهت بالا به پایین گرفته میشود و مدیولترال  ابلیک یا MLO که به صورت نیمرخ و اریب گرفته میشود. هدف از این کار این است که سینه از جهات مختلف
مورد آزمایش قرار گیرد تا بتوان ضایعات را بهتر مشاهده نمود.

در حال حاضر تبدیل ویولت گستره کاربرد وسیعی در زمینه مهندسی پزشکی یافته است که از تحلیل سیگنالهای معمول و قدیمیتر حاصل از الکتروکاردیوگرافی تا تصاویر حاصل از سی تی اسکن و (Positron Emission Tomography) PET را شامل می شود.

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

اغلب کاربردهای ویولت منحصراً مربوط به سیگنالهای پزشکی نمیباشند و در بسیاری از موارد دیگر از سیگنالهای یکبعدی نیز کارآیی دارند اما در حالات دو بعدی وضعیت متفاوت است و بجز حالاتی که در بخش حذف نویز به آنها اشاره میشود و در کاربردهای دیگر در تصویربرداری پزشکی معادلی در کاربردهای غیر پزشکی نمیتوان یافت.
انجام عمل بیوپسی معمولاُ بًه لحاظ فاکتورهایی که سلامتی بیمار را به مخاطره میاندازد مطلوب نیست و ترجیح داده میشود که حتی الامکان از این عمل احتراز شود. بنابراین یافتن راهی که بتواند به دقیقترین نحوی بین نمونه های خوشخیم و بدخیم افتراق ایجاد کند، به لحاظ جلوگیری از بیوپسیهای غیر لازم بسیار سودمند خواهد بود. از این رو تکیه بر تکنیکهای پردازش تصویر در این زمینه یکی از بهترین روشها است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...