:
اکثر مصرف کنندگان انرژی الکتریکی علاوه بر توان اکتیو، توان راکتیو هم مصرف می کنند. توان اکتیو یا همان توان حقیقی در نیروگاه تولید می شود. در صورتی که توان راکتیو می تواند در نیروگاه و یا در محل های دیگر تولید گردد. مناسبترین و ارزان ترین وسیله برای تولید توان راکتیو در محل های غیر از نیروگاه، خازن های موازی می باشند.
در صورتی که توان راکتیو توسط نیروگاه تولید شود، هریک از المان های سیستم (ژنراتورها، ترانسفورماتورها، خطوط انتقال و توزیع و کلیه تجهیزات) باید ظرفیت بالاتری داشته باشند تا بتوانند کل توان ظاهری، که جمع برداری توان اکتیو و راکتیو است، را از خود عبور می دهند.
در صورتی که خازن های موازی می توانند با تولید این توان راکتیو در محل های مورد نیاز، از افزایش ظرفیت المان های شبکه به این منظور، جلوگیری نمایند. علاوه بر کاهش ظرفیت المان ها، تلفات کل شبکه نیز به خاطر کم شدن جریان کل کاهش پیدا می کند. به طور کلی مزایای اقتصادی نصب خازن در شبکه توزیع ما را ترغیب به نصب آن می نماید.

در این فصل، ابتدا مزایای نصب خازن ارائه گردیده است و در ادامه مروری بر روش های خازن گذاری در شبکه توزیع داشته ایم و هریک از روش ها به اجمال توضیح داده شده است.

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

1-1- مزایای نصب خازن
خازن های موازی، که به موازات مصرف کنندگان نصب می شوند، در سیستم های توزیع کاربرد گسترده ای دارند. این خازن ها با تامین مولفه راکتیو جریان مورد نیاز مصرف کنندگان در واقع مشخصات مصرف کنندگان راکتیو را اصلاح می کنند.
نصب یک خازن مطابق شکل (1-1) در انتهای یک خط دارای مزایای زیر است:
1- کاهی مولفه راکتیو جریان مدار
2- افزایش سطح ولتاژ در محل بار
3- بهبود تنظیم ولتاژ اگر خازن به طور صحیح وارد و خارج شود.
4- کاهش تلفات توان (I2R) در سیستم به خاطر کاهش اندازه جریان
5- افزایش ضریب قدرت ژنراتور منبع
6- کاهش بارگذاری روی ژنراتور منبع (kva) و روی فیدرهای مربوطه و در نتیجه آزاد شدن ظرفیت برای استفاده هنگام رشد بار
7- به وسیله کاهش (kva) بار روی ژنراتور منبع، بار (kW) بیشتری توسط ژنراتور تغذیه می شود.
8- با بالا بردن قدرت تغذیه منبع، سرمایه گذاری برای تامین واحدها و خطوط جدید به تعویق می افتد.
مطابق شکل (1-2)، نصب خازن اندازه جریان منبع را کاهش می دهد، ضریب قدرت را اصلاح می کند و در نتیجه افت ولتاژ فیدر را کاهش می دهد. در عین حال، خازن های موازی در جریان و یا ضریب قدرت نقاطی که بعد از محل نصب خازن قرار دادند، تاثیری ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...