:
طی چند سال گذشته تحقیقات آكادمیک و كاربرد صنعتی كنترل فرایندهای شیمیایی بر اساس موارد ذیل شكل گرفته است .
ساختار فرایندهای شیمیایی بدلیل مدیریت انرژی و مواد خام بهتر بطور فزآیندهای پیچیده شده است . در نتیجه در حال حاضر طراحی سیستم های كنترل مجتمع های صنعتی نسبت به طراحی كنترل كننده ها برای واحدهای منفرد از نقطه نظر مهندسی كنترل ، توجه بیشتری را بخود معطوف كرده است . علاوه بر این طراحی سیستم كنترل ارتباط تنگاتنگی با فرایند دارد . 

در طراحی سیستم كنترل ، تشخیص فرایند ، انتخاب اندازه گیریها و اصلاحات مناسب و تعیین حلقه های مربوط به آنها و همچنین تشخیص قوانین كنترل صحیح اهمیت

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 بسزایی دارد بعبارت دیگر موارد فوق مهمترین پرسشهایی هستند كه در طراحی جدید سیستم های كنترل نسبت به روش های پیشین مطرح می باشند .

 ظهور و رشد سریع رایانه های دیجیتال تحولی در كاربرد فرایندهای شیمیایی بوجود آورده و استفاده صنعتی از مفاهیم كنترل پیشرفته را مهیا نموده است .
I- انگیزه های كنترل فرایند شیمیایی
یک واحد شیمیایی آرایشی از واحد های فرایندی ( راكتورها ، مبدلهای حرارتی ، پمپها ، برجهای تقطیر و جذب تبخیر كننده ها ، مخازن و غیره ) است كه بصورتی منطقی و اسلوبمند در كنار هم قرار گرفته اند . هدف كلی واحد ، تبدیل مقدار معینی از مواد خا ( م خوراك ورودی ) به محصولات مورد نیاز با بهره گرفتن از منابع انرژی موجود و با اقتصادی ترین روش است .
یک واحد فرایند در طی كار باید دارای تمام مشخصات مورد نظر طراحان مربوطه بوده و در صورت هر گونه تغییر در اثر عوامل خارجی ( اغتشاشها ) شرایط كلی فنی ، اقتصادی را داشته باشد . موارد زیر از جمله این شرایط است .
-1- I 2 – ایمنی
عملكرد ایمنی فرایند شیمیایی اولین شرط كار صحیح افراد شاغل در آن و لازمه توسعه اقتصادی آن است .
  -2- I 2 – تولید مشخصات
یک واحد باید محصولی با مقادیر و كیفیت نهایی مورد نظر تولید نماید .
– 3- I 2- قوانین محیط زیستی
این قوانین می توانند دما ، غلظت مواد شیمیایی و مقادیر خروجی های یک واحد را در حدود معین مورد نظر خود ، محدود نمایند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...