الیاف پلی پروپیلن به شکلهای مختلفی تولید می شود که عبارتند از : نخهای چند رشتۀ مداوم نخهای چند رشتۀ مداوم حجیم شده (BCF)، مجموعه کلفتی از صدها رشتۀ مداوم که طناب خوانده می شود ، الیاف منقطع و تک رشته ای مداوم با سطح مقطعهای متفاوت ، این تولیدات به روش ذوب ریسی ساخته می شوند.

الباف پلی پروپیلن به روش ذ وب ریسی تولید می شوند و در مراحل بعدی ، کشیده شده و آرایش مولکولی در آن به وجود می آید. این الیاف عموماٌ بسیار محکم بوده و استحکام کششی آنها به CN/tex6-4 برای نوع منقطع به 5-CN/tex7 می رسد الیاف پلی پروپیلن مقاومت سایشی بسیارخوبی دارد. جرم مخصوص کم آن موجب حجم زیاد و پوشش دهندگی خوب می گردد . کاربردهای تک رشته ها شامل طناب سازی ، نخ و تور ماهیگیری ، قیطان ، زیراندازهای بیرون از اتاق ، روکش صندلی ، پارچه های رومبلی ، برس سازی ، کیسه های نگهداری لباس برای شستشو و صافیهای صنعتی است . در پارچه یا کیسۀ بافته ش ده برای پوشش پشتی ، کف پوشهای خودرو و کیسه

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه و مقاله

 

 های حمل محصولات صنعتی و غذایی از آن استفاده می شود . این محصولات نسبتاٌ ارزان است، بید آن را نمی خورد، وزن آنها بسیار کم است، استحکام آنها در حالت تر و در حالت خشک بسیار خوب است . کاربرد نخهای چند رشتۀ پلی پروپیلن ب تنهایی محدودتر از پلی پروپیلن تک رشته است، دارای رنگهای متنوعی نیست، لیکن برای نخهای خاب فرش و پاپوشها نیز استفاده می شود.

رشته های صاف و مداوم را به وسیله عملیات حرارتی یا مکانیکی به صورت موجدار، فردار، پیچ خورده و حجیم در می آورند که آن را عملیات تکسچره کردن می گویند.
با تکامل زندگی انسانهای اولیه و برآوردن احتیاجاتی از جمله خوراک ، پوشاک و پناهگاه ، بشر بفکر نیازهای ثانویه خود افتاد که از جمله این نیازها زیر اندازی بود که از آن در محل زندگی خود استفاده کند.
شاید چنین باشد که اولین کفپوشهای مورد استفاد ه بشر ، کفپوشهایی بغیر از مواد نساجی باشند ولی در طی سالهای بعد و آشنایی انسان با حیوانات اهلی ، پشم از جمله اولین مواد اولیه نساجی بود که انسانها با آن آشنا شدند ، یقیناً اولین کفپوش نساجی ، نمدهایی بود که از در هم رفتن الیاف پشمی ساخته شد و به تدریج سایر منسوجات تکامل یافته و از جمله فرشهای بافته شده بوجود آمدند .کارشناسان آغاز هنر قالیبافی را در منطقه ای از شمال ایران و در حدود 4000 سال قبل از میلاد میدانند که به احتمال زیاد چوپانان پشمهای گوسفند را بوسیله دوک ریسیده و آنرا بوسیله عصاره گیاهان رنگ میکردن د و آنرا در بافت قالی بکار میبردند . قدیمی ترین نمونه فرش موجود در جهان در حدود 2400 سال قدمت دارد که در حفاریهای منطقه پازیرک واقع در شمال سیبری کشف شده است و یک قالی ایرانی می باشد.
به تدریج و پس از گذشت سالیان متمادی کارگاه های قالیبافی دایر و کارگرا ن زیادی به تولید فرشهای دستی مشغول شدند و هنر قالیبافی از منطقه شرق به سمت غرب و اروپا گسترش یافت . همراه با افزایش جمعیت کره زمین و توسعه روز افزون امکان و ساختمانها در سطح مناطق مختلف جهان ، نیازهای متفاوت بشر مانند اثاثیه و لوازم زندگی ، از جمله کفپوشها ی مختلف در حا ل رشد میباشد که در این میان کفپوشهای نساجی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...