:

کاربرد علم نانو و نانو تکنولوژی اثر مهمی بر توسعه داشته و بر تمامی فصل های صنعتی از جمله بهداشت، صنایع غذایی، حمل و نقل، تولید انرژی و تکنولوژی اطلاعات و صنعت عظیم و پیچیده نساجی تاثیرگذار بوده است. خصوصا در زمینه تولید الیاف و یا در تکمیل نساجی بسیار پرکاربرد و قابل توجه است. اتکای فعلی ما بر سوخت های فسیلی به منظور تامین انرژی و حمل و نقل و نیز فرآورده های جانبی آنها و ضایعات صنایع تولیدی تاثیر زیادی بر محیط زیست داشته و مناطقی از سرزمین ها و فصلی از آب ها را برای سایر مصارف نامناسب ساخته است و در بدترین حالت، کل اکو سیستم را تخریب می نماید که باید به کمک علم نانو تکنولوژی از این تخریب تا حد ممکن

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه و مقاله

 

 جلوگیری کرد.

نانو تکنولوژی می تواند در حفظ منابع از طریق بهبود کارآیی منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش مصرف مواد اولیه و امکان جایگزینی مواد فراوانتر (در طبیعت) به جای مواد کنونی به کار رود. که در این سمینار به چگونگی استفاده از نانو تکنولوژی و خصوصا ذرات نانو TiO2 جهت از بین بردن آلودگی ها از سطح منسوجات بررسی شده است.
همچنین امید به بهبود محیط زیست را با کاهش ضایعات و وابستگی ما به منابع طبیعی تجدیدناپذیر و پاکسازی از آلودگی های موجود ایجاد کرده است. توانایی آشکارسازی و تعیین وجود عوامل سمی در محیط زیست، اولین مرحله به سمت عمل درمان این مشکل است. که نانو تکنولوژی می تواند سیستم های پیشرفته ای را برای بازبینی محیط زیست ایجاد کند که در چند حوزه مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد:
1- بازبینی روش های فعلی و مشخص کردن موارد ضعف آنها.
2- استفاده از روش های اصلاح شده و کارآمدتر.
3- حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آنها.
سیستم های کنونی بازبینی فعلی آلودگی هوا، قادر به جوابگویی بازبینی و مشخص کردن نقاط متمرکز آلودگی نیستند. سنسورهای گازی حالت جامد براساس فیلم های نازک اکسیدهای فلزی نانو بلوری (همانند ذرات نانو اکسید تیتانیوم TiO2) قادرند واکنش سریعتری همراه با تجزیه و تحلیل به موقع فراهم آورند. ضمن اینکه دارای قدرت تفکیک بالاتر، عملکرد ساده تر و هزینه کمتری در مقایسه با روش های مرسومی مانند تابش دهی – شیمیائی، روش اسپکتروی مادون قرمز و غیره می باشند. حساسیت آنها و قابلیت انتخابشان وابسته به دمای گاز، ضخامت فیلم، تخلخل و اندازه دانه ذرات داشته و می تواند با تقویت در اثر اعمال کاتالیزور پلاتین (Pt) این قابلیت افزوده شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...