:
تاریخچه رنگهای طبیعی به زمان باستان بر می گردد . در آن دوران از گیاهان رنگی به جهت خود آرائی و رنگ ر زی وسایل استفاده می شد . با توجه به سوابق این رنگ ها برآن شدیم که به بررسی خواص رفتاری این رنگها بپردازی م . البته در این پروژه هدف کلی بر روی دو رنگزای حنا و پوست گردو متمرکز شده و نتایج رنگرزی بررسی و حدود نقطه تعادل این دو رنگزا به دست آورده شده است . در برگ درخت گردو مواد مختلفی از جمله ایندوزیت ، اسید آلاژیک ، اسید گالیک و مقداری پارافین و اسید موسیتانیک و تانن و غیره وجود دارد. پوست گردو نیز دارای رنگینه به نام جاگلون می باشد که متعلق به خانواده نفتاکینون هاست . حنا نیز دارای ترکیبات شیمیائی همانندتانن، اسید گالیک ، ازت ، مواد چرب و اسانس می باشد . ماده رنگی حنا به نام لاوسون از خانواده نفتاکینون هاست که علاوه بر خاصیت ضد میکروبی و خواص دارویی نیز دارد.

دندانه در اصطلاح به معنی اضافه کردن موادی برای تثبیت و رنگ پذیری بیشتر الیاف است . اسانس مواد از نظر شیمیائی باید قابلیت حل شدن به ماده رنگی را داشته باشد . طرز عمل این املاح این گونه است که با به وجود آوردن فرج با خراش بر روی سطح الیاف باعث نفوذ بیشتر رنگ به داخل الیاف می شو د . رنگهای طبیعی به دو گونه

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه

 

 بر روی الیاف بدون دندانه عمل می کند . برخی کاملاً جذب لیف نمی شوند و برخی به صورت سطحی جذب می شوند که از ثبات کمتری برخوردارند . به همین جهت در رنگرزی با رنگزاهای حتماً باید دندانه دادن را اعمال نمایند . در این پروژه از دندانه زاج سفید به دلیل بی رنگ بودن استفاده شده و در نهایت کالا با رنگزای حنا و پوست گردو رنگرزی شده است .جهت به دست آوردن ایزوترمهای جذب از پسابهای رنگرزی که در دستگاه اسپکتروفتومتری قرار داده و اعداد ضبط شده و نمودارهای Ds برحسب Df رسم شده است سپس ایزوترم جذب به دست آمده با ایزوترم های جذب معمول مقایسه و مطابق آنها با یکی از ایزوترم های جذب بررسی شده است.

فصل اول
کلیات
1-1) هدف تحقیق:
انجام این پروژه بررسی ایزوترم جذب رنگزاهای طبیعی حنا و پوشت گرود بر روی کالای پشمی بوده است.
1-2) پیشینه تحقیق:
طی بررسی انجام شده افراد بسیاری در زمینه رنگزاهای طبیعی تحقیق کرده اند که کلیه نتایج در حین پروژه بیان شده است . اما بر روی ایروترومهای جذب حنا و پوست گردو تحقیقی صورت نگرفته است.
1-3) روش کار و تحقیق:
ابتدا به بررسی رنگهای طبیعی و ساختار آنها پرداخته و سپس به داندانه دار کردن و رنگرزی کالا اشاره کردیم در نهایت از روس پساب های رنگرزی ایزوترم جذب بررسی گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...